Dette trenger barna i barnehagen

Klær og utstyr i barnehagen

Ekstra skift småbarnsavdelingen (Bamsebo)

Dette skal være i skifteposen til enhver tid:

• Truser (etter barnets behov)

• Sokker *2

• Ullsokker *2

• Strømpebukse *2

• T-skjorte eller kortermet body *2

• Body *3

• Tynn ullgenser eller body *2

• Tynn ullbukse *2

• Tykk ullbukse/fleecebukse *1

• Tykk ullgenser/fleecegenser *1

• Genser *2

• Bukse/Tights *2

• Lue *2

• Votter *2

• Skjerf/hals *2

• Rull med poser for våte klær

Det er viktig at tøyet skiftes ut etter størrelse og årstid, og skulle du få med deg et skift hjem, så ta med tilsvarende tilbake dagen etter.

Det er veldig fint hvis alle har et par innesko (tøfler eller sandaler) til bruk i barnehagen.

Utstyr til soving i barnehagen (Bamsebo)

• Egne vogner (som skal tas med hjem hver dag, i tørre årstider kan den stå i barnehagen fra mandag-fredag)
  • Alle vogner må ha regntrekk og myggnetting
  • Alle vogner må ha eget sovetøy: Poser, saueskinn, tepper, puter etc.
  • Hvis barna bruker flaske, smokk eller kosebamser legges dette inne i fingarderoben.

Foreldre har selv ansvar for å klargjøre vognene på morgenen med sovetøy, og ta inn dette ved henting på ettermiddagen samt dekke til vognen hvis den skal stå over natten.

Ekstra skift storbarnsavdelingen (Trollstua)

Dette skal være i skifteposen til enhver tid:

• Truser*4

• Sokker *2

• Ullsokker *2

• Strømpebukse *2

• T-skjorte *2

• Tynn ullgenser *2

• Tynn ullbukse *2

• Tykk ullbukse/fleecebukse *1

• Tykk ullgenser/fleecegenser *1

• Genser *2

• Bukse/Tights *2

• Lue *2

• Votter *2

• Skjerf/hals *2

• Rull med poser for våte klær

Utetøy

Dette trenger barna av utetøy i barnehagen:

• Regntøy
  • Utedress
  • Vintersko/støvler
  • Gummistøvler
  • Lue
  • Votter (i tillegg gjerne regnvotter til regnfylte dager)
  • Hals/skjerf
  • Ulltøy/fleecetøy til å ha under evnt. utedress eller regntøy

NB:Alle klær må merkes med navn!

Rydding i garderoben

Ved levering og henting er det dere foreldre/foresatte som har ansvar for å holde orden på klær og sko i garderoben. Når dere forlater barnehagen for dagen skal sko/støvler settes opp på benken, slik at det kan bli vasket ordentlig her. Det er ingen tørkemuligheter i barnehagen, så våte/møkkete klær/sko må tas med hjem til tørk hver dag. De ansatte legger utetøy i poser som foreldrene må ta med hjem og gjøre klart til dagen etter. Husk å sjekk at det til enhver tid er fungerende strikker som kan festes under støvlene på både regntøy og dresser. Hver fredag skal garderoben tømmes for tøy. Grunnen til dette er at renholdspersonalet skal få vaske barnehagen ordentlig.

Matpakker og drikkeflasker

Alle matbokser og drikkeflasker må merkes tydelig med navn. Dette gjelder også medbrakt yoghurt og frukt. Matbokser plasseres i kjøleskapet på kjøkkenet, drikkeflasken i egne kurver på avdelingen. Drikkeflaske og matpakke tas med hjem hver dag for vask (ref. hygieneprosjekt).